søndag den 7. september 2008

Nej til STASI-metoder - ja til social ansvarlighed

Eller hvordan TV2 News og Information formår at forvride gode hensigter

Fredag morgen den 5.9 var jeg på vej til ferie med min kone og et par gode venner. Vi havde gjort holdt for natten i en tysk kro syd for Regensburg, da jeg fik en SMS fra en af mine kolleger, der til sin store overraskelse havde hørt en nyhedsudsendelse fra TV2 News kl. 7, hvoraf det fremgik at jeg gik ind for at privat personer foretog overvågning via mobiltelefon samtidig med at TV2 news indikerede, at det var noget IBM samarbejdede med EU om!
Efter nogle minutters forbløffelse fik jeg en opringning fra TV2 news, der refererede til en artikel i Information, angiveligt forfattet af en journalist, der 3 dage inden havde ringet til mig for at høre mine synspunkter på hvordan ny teknologi kunne bruges til ’law enforcement’.

Jeg har af gode grunde hverken været i stand til at læse Information (og jeg har heller ikke fået nogen artikel til godkendelse) endsige været i stand til på de smalle Teleforbindelser i Italien at se, hvad TV2 news egentligt har fået ud af denne kryptiske artikel. Men jeg fik en opringning fra min ældste søn, deer undrede sig såre over at høre at hans far gik ind for Stasi-metoder!

Lad det være sagt med det samme, det er en 180 graders fordrejning af mine udtalelser til Information, som åbenbart er kommet værre ud i TV2 news. Og IBM arbejder selvfølgelig ikke på at indføre STASI-metoder i samarbejde med EU.

Den rigtige baggrund er en artikel, som jeg har skrevet sammen med min gode assistent og medarbejder Michael Hvass, og som har dannet grundlag for flere indlæg på internationale konferencer. Den handler om web 2.0 og mulighederne for positivt at anvende moderne teknologi - herunder ikke mindst sociale netværker, blogs og andre web 2.0 teknologier som supplement og støtte for offentlige services. Det vil specielt kunne hjælpe til forebyggende social assistance og støtte til ældre borgere, hvoraf mange har kroniske sygdomme. Det kan bruges som en glimrende kombination af kommunikation med sundhedspleje, hjemmehjælp, familie, venner og naboer.

Et enkelt af de eksempler, som Michael og jeg har medtaget, vedrører en blog fra New York, som er lavet af cykelentusiaster, som gerne vil gøre byens tekniske forvaltning og politiet opmærksomme på de problemer de har med at få cykelstier og veje i New York, ser hverken er hullede eller fyldt med ulovligt parkerede biler.

Dette eksempel har, så vidt jeg forstår, Information fået til at IBM går ind for at borgerne skal overvåge hinanden. I den samtale, jeg havde med journalisten, gjorde jeg opmærksom på at den slags ville blive ret problematiske i en dansk kontekst, og at jeg for eksempel ikke ville anbefale kedelige eksempler, hvor borgerne i USA i visse områder kan abonnere på nyheder om, hvornår dømte forbrydere havde afsluttet deres straf med angivelse af bopæl etc. Tilsvarende vil ey system med iscenesat modtagelse af anmeldelser også skulle sikre mod almindeligt nabofnidder og angiveri.

Jeg anbefalede Informations journalist – hvilket jeg gentog overfor TV2 – at jeg langt hellere ser støtte til forebyggende arbejde, såsom de allerede etablerede Fædregrupper i visse kvarterer, Natteravne og lignende positive, private netværker.

Selvfølgelig kan politiet have glæde af underbyggede anmeldelser med fotos o.l. – men det skal styres af politiet, ikke af borgerne selv. Social ansvarlighed og hjælp til dem, der forsøger at udøve det er vigtigt. Stasi-metoder kan ikke tolereres.

Det ER besværligt, når journalister forsøger at tage andre til indtægter for helt særlige vinklinger og opfattelse af Verdenssituationen. De, der har fulgt min blog og kender mine holdninger til mulighederne for at udnytte teknologien til at beskytte borgernes data integritet, privacy og integritet vil sikkert have undret sig.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dear Duus
this is interesting. I am the other person interviewed in the article and they also misreported my thoughts, as you can see from my comments to the article online.
By the way, nice to meet you, your blog was already in my RSS reader.

dyk sagde ...

Det er jo ikke andeledes en den website Taxafinn kører - hvor det så mest går på eksempler på hvordan politietaten ser stort på de regler de indskærper over for os andre.
Og det HAR faktisk haft den effekt at fru Politidirektøren åbenbart ser på Finns side :-)

http://www.taxafinn.dk/