en 31. august 2011 afholdt DANSK
IT's tænketank Danmark 3.0 en konference om demokratiet i en
digitaliseret fremtid. Nu 2 år efter vil det være passende at tage
et check på hvor udviklingen er på vej hen, især i lyset af at
Venstres IT-ordfører, Michael Åstrup Jensen, fik bremset det
lovforslag, som regeringspartierne havde fremsat og som gik ud på at
gøre det muligt at afholde forsøg med elektroniske valg. (Se
f.eks. bloggen fra Anders Sparre)
Betegnelsen D-land fandt vi på i
Tænketanken for at illustrere det forhold, at det var næste
naturlige udviklingstrin efter industrisamfundet. Vi diskuterede os
også frem til, at hvis digitaliseringen i D-land er vidt
fremskreden, giver det ingen mening at tale om IT, for IT ville være
indlejret i alt - fra kommunikation, energi, produktion, medie,
personlig sundhedskontrol, sundhedsvæsen, læring (både indlæring
og af-læring) - og selvfølgelig også i styreform, med andre ord
vores demokratio.
Spørgsmålet er så hvordan et D-lands
demokrati, Demokrati 3.0, ser ud, og hvor de største ændringer til
i dag kan tænkes at opstå. I den sammenhæng er selve
valghandlingen jo 'blot' en detalje, omend grundlæggende for hele
styret.
Ideen i vores demokrati er, at det er
repræsentativt - vi vælger folk, vi stoler på og som har meninger
og synspunkter, som vi sympatiserer med, og det er så de
folkevalgte, der på vores vegne leder landet eller som opposition
prøver at få indflydelse på beslutningerne .
Valgbarhed og stemmeret er omtalt i
Grundloven - men der står ikke noget om partier, hvilket sikkert
undrer en del.
Ideen i partiarbejdet er, at det er her
man identificerer de bedst egnede kandidater til at repræsentere
partiets medlemmer og i anden række de danskere, der har
meningsmæssigt sammenfald med partiets.. Det betyder i praksis, at
det er på partiernes opstillingsmøder, at kandidaterne udpeges, og
afhængigt af opstillingsformen også i hvilken rækkefølge, således
at der etableres regler for, hvordan såkaldte listestemmer tilfalder
kandidaterne på listen.
Det betyder i praksis, at især små
partier og lokale partiforeninger vil opstillingsmøderne opstille
kandidater baseret på måske ganske få partimedlemmers stemmer, og
der er sågar eksempler på opstillings'kup', hvor et antal nye
medlemmer kan påvirke resultatet mærkbart.
Og tilslutningen som medlemmer er
faldet dramatisk - se tallene for 'de gamle' partier
medlemstal | 1960 | 1985 | 2011 |
Socialdemokratiet | 259459 | 90739 | 42024 |
Venstre | 192629 | 87461 | 42132 |
Konservative | 108751 | 51734 | 13148 |
Radikale Venstre | 35000 | 10100 | 9340 |
Selv Dansk Folkeparti kunne i 2011 kun
mønstre godt 10.000 medlemmer, og samlet set var medlemstallet for
alle politiske partier i Danmark ca. 175.000 i 2010.
Kan man forestille sig, at dette er
ændret i D-Land?
Dernæst kommer spørgsmålet om
valgkredse, hvor de enkelte kandidater udover at repræsentere
partiernes medlemmer også - i hvert fald indirekte - forventes at
repræsentere 'kredsens' interesser på tinge. Oprindeligt var det
udfra et ønske om at få en vis overensstemmelse mellem vælgerantal
og antal mandater i de enkelte områder, men de store flytninger ved
industrialiseringen betød at man måtte indføre tillægsmandater.
Vil valgets landkort ændre sig?
Det løbende lovgivningsarbejde på
Christiansborg såvel som styringen af regioner og kommuner MELLEM
valgene er jo allerede blevet ændret i kraft af mediernes rolle og
på det seneste også de elektroniske medier og de sociale medier. ed
mellemrum afholdes folkeafstemninger (ved suverænitetsafgivelse,
'jordlovene') og der afholdes et antal høringer (lokalplaner,
byggeplaner).
Kort sagt, der pågår et løbende
Policy arbejde på alle niveauer i det politiske system, som i et
vist omfang påvirkes af medierne - seneste eksempel er Regeringens
ændring i holdning til Dagpengereformen.
Hvordan vil det løbende policy arbejde
blive påvirket i et digitalt samfund?
Lad os tage det sidste først:
I Finland etablerede man så tidligt
som i 1993 'The
Committee for the Future', som er det finske parlaments stående
udvalg, der fungerer som en tænke tank for fremtidsforskning,
videnskabs og teknologipolitik i Finland. I januar 2012 udgav de en
publikation 'Crowdsourcing
for Democracy - a New Era in Policymaking'. Med udgangspunkt i
begrebet Crowdsourcing - som defineres som en åben opfordring på
internettet til 'alle' til at deltage i en online dialog, indsamling,
informationsdeling. 'Crowd' er i sin oprindelige udformning en anonym
masse, men begrebet bruges også om f.eks. 'venner' på Facebook,
twitter o.l.
Blandt de eksempler på crowdsourcing,
som rapporten nævner, er især arbejdet med at udarbejde en ny
grundlov for Island interessant; det er første gang man forsøger
at inddrage befolkningen i den grundlovgivende proces. Arbejdet er
ikke afsluttet, det islandske parlament og højesteret er uenige om
en række forhold, men eksemplet er interessant. USA har en række
initiativer, der prøver at inddrage borgerne i policy-making: Open
Government initiativer under Obama
We
- The People - søger at aktivere folk til at støtte op om
initiativer eller selv fremsætte forslag. Her er det ikke koblet til
kongressen, men altså til præsidentembedet.
UK har haft succes med deres
tilsvarende variant- HM
e-Petitions, men den er dog forbundet med parlamentet:
e-petitions viste mere end 28 mio sider og forslag til ny lovgivning
de første 100 dage, den var i luften. Open
Ministry i Finland indsamler ideer til ny lovgivning og
befolkningens støtte til forslagene. En lov fra 2012 kræver, at
hvis et forslag samler mere end 50.000 støtter på 6 måneder, skal
forslaget forelægges det finske parlament.
Især det finske initiativ vil være
levedygtigt i D-Land, så hvordan ser så demokratiet samlet set ud i
D-Land?
Jeg forestiller mig:
Grundloven er blevet skrevet om - via
crowd sourcing. Regler om borgerinddragelse og krav om behandling i
Folketinger af forslag, der har samlet tilstrækkeligt mange unikke
støtter er indeholdt, og Grundloven fortæller også hvordan
kandidater til Folketing, Regionsråd (hvis de findes) og byråd
opstilles: Som en kombination af partiernes forslag og borgernes
unikke stemmer på kandidaterne. Slut med kup på opstillingsmøder,
men det skal være klart, at den enkelte vælger kun kan deltage i
eet opstillingsmøde pr. valg.
Mange offentlige diskussioner kan nu
lægges åbent frem, og vælgere kan udtrykke deres synspunkter og
meninger i et twitter lignende format. Men det kræver, at man SKAL
identificere sig. had-kampagner af anonym art er forbudt, og det
svarer til at man i et analogt mødelokale skal præsentere sig, når
man tager ordet.
De eksempler, vi kender i dag, hvor
borgerne inddrages i budgetprioriteringer. (f.eks. New
Yorks budget, Budgetprioritering
i Calgary, Canada og flere andre eksempler.
Det siger selv at høringer om
lokalplaner o.l. også foregår elektronisk. Igen med anvendelse af
borgerens unikke ID.
Valgene er elektroniske. Det kan de
være, fordi hele identitetsspørgsmålet er klaret ved en
videreudvikling af NemID, så hver borger har et smart card (eller en
mobil), der har en 2-faktor sikkerhed, hvor dan anden faktor i stedet
for et papkort er en kombination af biometriske data.
Eengangspasswords kan udstedes via
mobil for applikationer, der kræver dette - f.eks. bank-løsninger.
Det nye ID-kort (eller mobil) dækker
alle væsentlige applikationer - sygesikring, kørekort, valgbarhed,
stemmeret, o.s.v. hvilket kræver,m at det er attribut-baseret, så
ejeren kan bestemme, hvilke data, der ønskes anvendt i en given
sammenhæng. (jvfr
det tyske ID-kort).
I og med at hele ID-infrastrukturen er
lagt fast, kan vi afskaffe valgkort. Det fremgår af e-ID for
borgeren.
Selve afstemningen foregår på nettet,
den
estiske model for logning med mulighed for at fortryde og med
mulighed for fremmøde med sit e-ID kort på valget, hvor valglokalet
har tynde klienter med adgang til internettet. Stemmesedlerne
genereres centralt af et uafhængigt valgorgan, og afhængig af
borgerens bopæl (som fremgår af e-ID) vises den relevante
stemmeseddel.
Den afgivne stemme krypteres med
anvendelse af stemmecentrets nøgle modificeret med et tilfældigt
tal, vælgeren skriver under (og pakker derved stemmesedlen ind i en
personlig kuvert, krypteret med vælgerens private nøgle). Der
etableres logfiler, den krypterede stemmeseddel gemmes i skyen, og
når valghandlingen afsluttes, kan man med homomorisk
kryptering redegøre for valgresultatet uden at bryde
krypteringen.
Ser frem til kommentarer, indvendinger
og synspunkter!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar