Med omorganiseringen af vitale dele af
de organisationer, der tidligere stod for hver sin del af
moderniseringsprogrammet og af digitaliseringen af det danske samfund
var vi mange, der håbede, at en koncentration af indsatsen i en
egentlig digitaliseringsstyrelse ville have en positiv effekt.
Hvor VTU's IT- og Telestyrelsen havde
en rådgivende funktion, som det tydeligst kom frem med Hvidbogen for
offentlig IT-arkitektur, burde Finansministeriet alt andet lige have
en større magt til at gennemføre forandringer i stedet for at
rådgive.
Og at overskriften på
digitaliseringsstrategien er forsynet med ordene: Regeringen,
kommuner og regioner samarbejder om den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2011-2015.Regeringen, kommuner og regioner
samarbejder om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2011-2015
lyder
godt, men skjuler over at KL gennem KOMBIT tilsyneladende kører egne
løsninger, ligesom Regionerne har haft rigeligt at gøre med at
konsolidere op til 5 EPJ-systemer i den enkelte region.
Samtidigt
er visionerne om Statens IT skruet gevaldigt ned, IT arkitekter er
alle fyret, og Statens IT ligner nu mest et forsøg på at genopfinde
Datacentralen af 1959.
Man
kan fortsat hente god inspiration i andre lande, og jeg er sikker på
at Lars Frelle kigger langt efter f.eks. USA, der dn 25. maj
lancerede en en ny Digital Government Strategi under overskriften:
”Bulding
a 21st
century
to better serve the American people”.
Sidste år var USA først med at lancere en samlet strategi for
anvendelse af Cloud-teknologi, og i år går man skridtet videre.
Målsætningerne
er delt i 3 dele:
”Enable
the American people and an increasingly mobile workforce to access
high-quality digital government information and services anywhere,
anytime, on any device”
”Ensure
that as the government adjusts to this new digital work, we seize the
opportunity to produce and manage devices, applications, and data in
smart, secure and affordable ways”
”Unlock
the power of Government data to spur innovation across the Nation and
improve the quality of services for the Maerican people”
Det
mest forrygende i den sammenhæng var nok måden at lancere
strategien på i m af en høj-energisk præsentation af den nye Chief
Information Officer for US, Steven van Roekel, assisteret af Chief
Technology Officer Todd Park. Se
videoen fra 'TechCrunch Disrupt' konferencen.
På
konferencen præsenterede de 2 herrer de 5 hovedelmenter, der skal
opfylde målsætningerne:
- My.Gov – Til erstatning for 40-50.000 offentlige hjemmesider satser man nu på konsolidering, overblik, ease of use og tvungen åbning af eksisterende offentlige løsninger, så man kan udvikle løsninger i samarbejde med kreative IT folk, der hyres ind som fellows i en periode på op til 12 måneder for at producere prototyper af løsninger, der skal gøre det let for borgerne at finde og bruge relevante data på tværs af myndigheder og systemer.
- '20% Campaign' – Afskaf kontantbetalingerne og brug mobilen som betalingsmiddel i mindst 20% af alle offentlige systemer, der i dag deler penge ud til borgere eller ansatte. Løsningen gælder ikke mindst betalinger i udlandet, sociale udgifter og alle steder, hvor man ved at fjerne kontanter og gå over til sikre betalinger reducerer røverier, korruption og sparer en masse omkostninger.
- RFP-EZ – Request for Proposal – Made Easy. En total revision af tyngende udbudsregler, der gør op med den offentlige risiko aversion, der dels fremskynder store udbud i 100 millioner dollars-klassen, der ender med at koste 4 gange så meget, og som dels indeholder alle mulige ansvarsfraskrivelser for de offentlige opdragsgivere, så kun 2-3 verdensomspændende firmaer kan byde på opgaven. Sammen med kulturen om 'Not Invented Here' skal der ske en total ændring af udbudsprocesserne, så små og innovative virksomheder kan byde på overskuelige dele og mevirke til at starte en agil udviklingskultur.
- 'Blue Button' -konceptet – anvendes nu for at give krigsveteraner adgang til egne sundhedsdata ved et enkelt klik. Man havde ventet 50.000 veteraner ville have adgang den første uge – men en million veteraner understreger behovet for et 'one click government'. (Vi er her en del foran med sundhed.dk må man med nogen stolthed indrømme)
- Open Data Initiatives – Invitere 100-200 udviklere til at deltage i et 6-12 måneders 'fellowship' projekt, hvor de får åben adgang til alle offentlige data, der ikke er beskyttet af persondatalov eller er militære hemmeligheder. På 6 måneder skal de så skabe prototyper, og de bedste/mest borgervenlige får så yderligere funding til at blive udviklet.
Open
Government har længe været et mantra i USA, og begreber som
accountability og transparency kædes derfor naturligt sammen med
ønsket om at få offentlig adgang til offentlige data – både når
det gælder økonomiske data men også traditionelle registre. Det
var derfor en vigtig brik i den nye strategi, at Repræsentanterners
hus i april eenstemmigt vedtog ' The Data Act', som stiller krav
om åben adgang og åbne formater for alle offentlige data. Det er
altså ikke en hvidbog til anbefaling, men et direkte lovkrav.
Hele
strategien har et klart borgerfokus og et fokus på at etablere et
frugtbart samarbejde medllem den offentlige sektor og den kreative
del af den amerikanske IT Verden.
Digitaliseringsstrategien
i Danmark taler om 3 områder:
- Slut med papirblanketter og brevpost
- Ny digital velfærd
- Tættere offentligt digitalt samarbejdeI alle 3 delstrategier læser man ordet 'effektivisering', og der er ikke meget tilbage af den oprindelige strategi om borgeren i centrum eller åbne offentlige data. Og ikke en lyd om hvordan man kan anvende nye løsninger som cloud computing, mobile løsninger, sociale tjenester eller for den sags skyld Open Source. Det er også vanskeligt at forestille sig at en bedre satsning på innovative, nye virksomheder (hvoraf mange er Open Source leverandører) hvis udbudsreglerne om K01 og K02 rigoristisk håndhæves. Jeg kan her henvise til Martin von Haller Grønbæks udmærkede indlæg i Market om offentlige udbud. Lad os få en RFP-EZ løsning i Danmark!
Åbne
Offentlige data er gemt godt væk, i stedet koncentrerer man sig om
'fælles grunddata'.
Det
er naturligvis yderst fornuftigt, men vil snarere give anledning til
fornyede konsulentudbud om konsolidering end lukke op for kreative
nye tiltag, hvor små virksomheder kan demonstrere prototyper ovenpå
de eksisterende datakilder.
4 kommentarer:
Jeg vil give dig ret i at forsøge at digitalisere uden at få brugerne i fokus vil ende i en fiasko.
En Ting jeg ikke bryder mig om er den meget fokus der er på Cloud løsninger, rigtig mange løsninger i dansk regi har formegentlig ikke brug for en egentlig Cloudløsning. Vi er ikke så mange mennesker i dette land og hvis man ændrede leveringen af fx. årsopgørelsen til at være spredt over 14 dage og sendte en mail ud til borgerne når deres årsopgørelse var klar kunne man klare sig med langt mindre serverløsninger.
Sidst men ikke mindst Cloud er ikke nemt, slet ikke når man ikke har styr på sine eksisterende systemer. Så skal man altså starte et andet sted.
Fx. NemSMS kan ikke bruges på Gentofte Allergiambulatorium - forklaringen er at det skal være en læge der opretter aftalen for patienten og på allergiambulatoriet er det sygeplejersker der står for 99% af kontakten med patienterne bla. oprette tiderne..... Hvis man nu startede med at få defineret de relevante sikkerhedsroller og i afdelingerne sørgede for at definere hvilke medarbejdere der havde hvilke roller, ville man have et det ene ben i SOA. Jeg går faktisk ud fra at rettighederne blot er et symptom på at man har en ældre monolitisk tilgang til systemerne og der derfor er meget langt til noget der kunne proppes over i en Cloud.
Bare nogen tanker jeg synes man skal have med når man begynder at promote Cloud.
Det var den tidligere CIO, Vivek Kundra, der lancerede US drive mod Cloud. OG du har ret i, at Cloud er forbundet med andre problemer, som man nok ikke tager så tungt i USA. De har et mere afslappet forhold til privacy, og lider nok af en tro på, at de kan styre 'deres' cloud udbydere.
Pointen i det nye tiltag er først og fremmest borgerfokus, inddragelse af kreative, små virksomheder og ikke mindst åbne data.
Er det helt grundlæggende problem ved både DIGST og Digitaliseringsstrategien ikke, at hverken de eller den tør tænke ud af boksen hvad angår digitalisering? Det er der så, efter min bedste overbevisning, forskellige årsager til men det kommer til udtryk i samme problem:
Hver gang man får en god digitaliserings-ide, er det mit indtryk og erfaring, at ingen tør tage ansvaret og sige "nu gør vi sgu det her, vi holder fast i ideen og har den i fokus" med mindre, der er skrevet 117 notater, som er sendt til mindst 8 styrelser og der er hørt 23 forskellige parter, som alle sammen hellere vil gøre det på lige netop deres egen måde hvilket betyder, at den gode ide er splittet til atomer uden hverken teknisk snilde eller fornuftige brugergrænseflader til følge. Mange af de gode ideer skal derudover - efter de er splittet til atomer - også håndteres inden for vanvittige snævre økonomiske rammer. For ikke at tale om de projekter, der sættes i udbud men uden en pose penge til leverandøren, der så ender med at byde på et projekt, hvor de selv skal skabe overskuddet. Hvilket unægteligt kun kan gøres på en måde: klip en hæl og hug en tå. Og så sidder vi igen tilbage med brudstykkerne af løsninger, hvor ideen var rigtig god. Men udførslen mindre god (for ikke at sige: noget bras).
Måske det politiske fokus på effektivisering skulle skubbes lidt i baggrunden og så skulle 'investering i den gode digitalisering'(underforstået: løsninger, der fungerer både teknisk og for brugerne) rykkes frem? Eller der skulle i det mindste være en fælles politisk forståelse af at digitalisering ikke er lig med magi.
PS. Men derudover jo: DIGST er i slæbegear. Men de er gode til at skive notater....
Send en kommentar